شستشوی لکه زعفران از فرش یا پارچه

زعفران از جمله گرانترین مواد مورد استفاده در آشپزی است و همینطور بسیار موثر در طعم و عطر غذا است. اما جالب است بدانیم لکه ی ایجاد شده از زعفران نیز از سخت ترین لکه ها است که تمیز کردن آن بسیار مشکل است و نیازمند تکنیک هایی است.

قالیشویی و شستن این نوع لکه ها نیاز به پاکسازی و تمیز کردن اصولی دارد تا رنگ حاصل از لکه زعفران در فرش ثابت نماند به علت خاصیت رنگی بودن زعفران، این لکه زمانی که روی لباس یا فرش ایجاد شود باید به سرعت با حلال آن و نه با مواد پاک کننده ی دیگر، فرش را شستشو داد. اما چگونه می توان لکه زعفران را پاک کرد؟ در ادامه مطلب ترفند شستشوی لکه زعفران از فرش بیان خواهد شد.

تمیز-کردن-لکه-زعفران-قالیشویی-ادیب

نکاتی که باید قبل از شستن لکه زعفران بدانید!

اگر قطره ای از زعفران بر روی پارچه یا فرش ریخت به هیچ وجه سطح لکه را مالش ندهید و سعی کنید تمرکز خود را برای از بین بردن ذرات زعفران در لکه کنید.

حالا با لکه ای زرد و نارنجی رنگ مواجه هستید و تعداد زیادی سوال که چگونه لکه را هرچه سریعتر پاک کنید. نکته مهم آن است که اگر فرش یا پارچه ای که پر از لکه است رابشویید، ممکن است لکه در قسمت هایی از فرش که تمیز است نیز پخش و پراکنده شود، بدین ترتیب دیگر پاک کردن لکه ها سخت و تغریبا غیر ممکن است و از این پس باید همیشه این لکه ها را تحمل کنید و یا برای همیشه فرش یا لباس را به دور بیاندازید.

چگونه ذرات لکه زعفران را تمیز کنیم؟

مراحل زیر را بادقت و به ترتیب انجام دهید:

  • در مرحله ی اول: نوار چسبی را تهیه کنید و آنرا بر روی لکه قرار دهید و سپس چسب را بلند کنید ، در هر بار انجام این کار قسمت های جامد لکه به راحتی از سطح مورد نظر جدا خواهند شد بدون آنکه لکه پخش شود. ( ممکن است لک روی پارچه ای بسیار ظریف و یا فرش ابریشم و قدمی یایجاد شده باشد که در این صورت باید پسب را به آرامی روی لکه گذاشته و به آرامی بردارید.)
 
  • مرحله ی دوم: پس از آن که ذرات جامد و قابل مشاهده زعفران پاک شد، در مرحله ی بعد یک مسواک قدیمی کنید و سپس آنرا اندکی مرطوب کنید و حرکت دست به صورتی باشد که از خارج لکه به سمت هسته لکه بروید .( به نحوی این کار را انجام دهیدکه آب از مسواک روی لکه نریزد و تنها مسواک مرطوب باشد.)

نکته : همانطور که گفته شد مسواک را با حرکات دایره ای روی سطح لکه بکشید به نحوی که جهت دست به سمت مرکز لکه باشد ، حرکت دهید. ( در این صورت از بزرگ شدن و گسترده شدن لکه جلوگیری خواهد شد.)

حذف-لکه-زعفران-قالیشویی

مرحله ی سوم: اگر ماده ای پاک کننده متناسب با لکه و فرش و پارچه می شناسید آن را تهیه کنید ، در غیر این صورت مقدار متناسب با لکه ، تاید روی سطح لکه بریزید.تاید را به صورت متمرکز و به اندازه ی کافی روی لکه بریزید و سپس ادامه کار را دنبال کنید…

اجازه دهید به مدت 15 دقیقه ماده پاک کننده روی لکه باشد تا اثر خود را روی لکه بگذارد.  سپس سطح لکه را با مقدار اندک آب سرد ، لکه را شستشو دهید.

در پایان مراحل شستشو، ممکن اسشت درصد قابل توجهی از لکه زعفران از بین رفته باشد اما همچنان زردی و اثرات لکه زعفران باقی مانده باشد، برای حذف آثار لکه زعفران نیز ادامه مطلب را دنبال کنید.

ازبین-بردن-لکه-زعفران-از-فرش

از بین بردن زردی لکه زعفران

  • اگر از میزان مقاومت فرش و لباس خود به مواد شیمیایی و سفید کننده اطلاع دارید ، ماده پاک کننده و سفید کننده ای تهیه کنید، در غیر این صورت ماده ای با خاصیت پاک کنندگی که ملایم و بدون نرم کننده و سفید کننده باشد، انتخاب کنید.
  • و سپس با استفاده از ماده مورد نظر لکه را بشویید.
  • با توجه به میزان مقاومت و سختی پارچه بهتر است به مدت 8 ساعت فرش یا پارچه خیس بخورد.

در ادامه لکه را به صورت معمولی بشویید و آنرا بررسی کنید . اگر همچنان مقداری از لکه باقی بود مراحل را تکرار کنید تا لکه کاملا از بین برود.

در پایان لکه را با دقت خشک کنید . (خشکشویی فرش )

در صورتی که همچنان لکه باقی بود، می توان مراحل را چندین مرتبه تکرار کرد، اما توجه داشته باشید بیش از اندازه به فرش یا لباس فشار وارد نکرده و از آب یا مایع شوینده اضافی استفاده نکنید.

پس از پایان مراحل شستشو، با استفاده از آب معمولی لکه زعفران را پاک کنید.

در آخر برای شستشوی کلی فرش از هرآنچه باقی مانده و اثرات لکه، با استفاده از آب ولرم و صابون لکه را بشویید و تمیز کنید.

قالیشویی ادیب با بیش از نیم قرن سابقه بهترین همراه برای شستشوی فرش و شستشوی مبل شما می باشد.

ثبت سفارش آنلاین خدمات قالی شویی و خشکشویی مبلمان با ۲۰%تخفیف ارائه می گردد.

ارائه خدمات کارخانه قالیشویی ادیب در سراسر تهران ، کرج ، شهریار و تبریز صورت می گیرد.

جهت ثبت سفارش آنلاین در هریک از شعبات قالیشویی ادیب همین حالا اقدام کنید.

… واخد تحقیق و توسعه کارخانه قالیشویی ادیب …

شستشوی لکه زعفران از فرش یا پارچه
شستشوی لکه زعفران از فرش یا پارچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *