ساخت دار قالی هوشمند برای نابینایان توسط مخترع جوان کامیارانی

 به نقل قالیشویی ادیب از گزارش خبرگزاری تسنیم از کامیاران، افراد نابینا و کم‌بینا همچون دیگر افراد جامعه در عرصه‌های مختلف توانمندی‌هایی زیادی دارند که با رفع مشکلات آنها به راحتی می‌توان از این ظرفیت و توانایی‌ها استفاده کرد.

ساخت دار قالی هوشمند برای نابینایان توسط مخترع جوان کامیارانی

با توجه به اینکه هنر فرش بافی یکی از غیرممکن‌ترین کارهایی است که یک نابینا بتواند انجام دهد، جوان مخترع کامیارانی با اختراع خود توانسته این غیر ممکن را از سر راه این افراد بردارد.

مرضیه سلیمانی یکی از جوانان فرهیخته، موفق و مخترع کردستانی است که پس از تحقیقات فراوان برای نخستین بار توانسته است با اختراع دستگاه دار قالی هوشمند امکان بافتن تابلو فرش را برای افراد نابینا و کم‌بینا بدون دخالت افراد دیگر مهیا کند.

بسیاری از افراد نابینایی که به بافت فرش علاقه دارند با گذراندن دوره‌ای کوتاه، آموزش بافت تابلو فرش را فرا می‌گیرند و می‌توانند این کار هنری را به خوبی انجام دهند.

شنیدن خبر اختراع دار قالی هوشمند سبب شد که با این جوان مخترع گفت‌وگویی داشته باشیم و بهتر با طرح وی آشنا شویم؛ در ادامه بخوانید:

تسنیم: ضمن عرض ادب و احترام، خانم سلیمانی در ابتدا خود را معرفی بفرمایید؟

مخترع کامیارانی: مرضیه سلیمانی متولد سال 1369، اهل شهرستان کامیاران، تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه کرمانشاه به پایان رسانده‌ام و هم‌اکنون متاهل، خانه‌دار و مخترع دار قالی هوشمند هستم.

تسنیم: چه زمانی به فکر ساختن این دستگاه افتادید؟

سلیمانی: از همان دوران کودکی به کارهای هنری علاقه داشتم؛ دوره‌ای را باعنوان کارآفرینی گذراندم واین دوره باعث شد که بیشتر به اطرافم توجه کنم و زمانی که مشغول بافتن فرش بودم این سوال در ذهنم بود که آیا نابیانیان هم می‌توانند فرش ببافند.

پس از آن، این فکر موجب شد که پیگیر موضوع باشم و بعد از انجام تحقیقاتی در این زمینه متوجه شدم که نابینایان هم با مهیا بودن شرایط مناسب می‌توانند تابلو فرش ببافند؛ بنابراین به فکر ساختن این دستگاه افتادم و با یکی از استادانم (آقای بهرامی) در دانشگاه مشورت کردم و وی از ایده‌ام استقبال و برای تحقق آن به من کمک کردند.

تسنیم: این دستگاه دار قالی هوشمند چه کمکی به نابینایان می‌کند؟

مخترع کامیارانی: این دستگاه به فرد نابینا کمک می‌کند که بدون دخالت، فرد دوم به راحتی بتواند فرش ببافد؛ دستگاهی که من ساخته‌ام هیچ نمونه خارجی ندارد و نخستین دار قالی است که از طریق ایجاد صوت به نابینایان برای بافتن تابلو فرش بدون دخالت دیگران کمک می‌کند.

ساختار و چهار چوب این دستگاه مانند دارهای قدیمی و سنتی بوده اما تنها تفاوت آن این است که شیارهایی بر روی گوردی پشت دار قالی ایجاد کرده‌ام که چله‌ها داخل این شیارها قرار می‌گیرند؛ وجود شیارهایی که بر روی گورد نصب کرده‌ام باعث می‌شود که تارهای عقب و جلو از هم جدا شود.

همچنین دستگاه دیگری با نام “تارخوان صوتی” بر روی دار قالی نصب کرده‌ام که با برداشتن هر تار از چله شماره آن برای نابینا خوانده می‌شود و برای آنکه رنگ‌ها برای فرد نابینا تشخیص داده شود، دستگاه دیگری را روی دار قالی قرار داده‌ام تا به صورت صوت، رنگ مورد نظر را برای فرد نابینا بخواند.

تسنیم: ساخت این دستگاه دار قالی هوشمند چقدر طول کشید؟ و آیا اختراع شما ثبت شده است؟

سلیمانی: ساخت این دستگاه سه سال طول کشید؛ شروع کار اوایل سال 92 بود و تا اواخر سال 93 به طول کشید اما بالاخره موفق به ساخت نمونه اولیه آن شدم که برای ساخت نمونه اولیه 4 میلیون تومان هزینه کردیم.

دار قالی هوشمند با شماره اختراع ٨7947 در سامانه ثبت اختراع ثبت شده است و با تایید و حمایت استان کرمانشاه از این طرح، توانستم آن را تجاری‌سازی کنم.

تسنیم: در چه جشنواره‌هایی حضور پیدا کرده‌ای؟

مخترع کامیارانی: من در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری سال 94، نخستین جشنواره نشاط و امید به عنوان جوان نمونه در سال 96 و همچنین به عنوان مخترع برگزیده واحد روانسر در نخستین جشنواره حرکت دانشجویی سال 9٤ حضور داشته‌ام.

تسنیم: چه انتظاری از مسئولان کردستانی دارید؟ سخن پایانی؟

سلیمانی: به‌عنوان یک مخترع جوان از مسولین انتظار دارم که با اعطای وام‌های بانکی بدون بهره برای عملیاتی کردن ایده‌ها و با در اختیار قرار دادن فضای کارگاهی برای مخترعان از ما و ایده‌هایمان حمایت کنند، چرا که بی‌توجهی مسئولین موجب دلسردی مخترعان می‌شود و مانع عملیاتی شدن ایده‌ها خواهد شد.

امیدوارم حمایت‌های بیشتری از من و طرحم بشود تا بتوانم آن را ارتقا داده و در اختیار افراد نابینا قرار دهم و همچنین بتوانم به ایده‌های دیگری که در ذهن دارم، جامه عمل بپوشانم.

قالیشویی ادیب با بیش از نیم قرن سابقه بهترین همراه برای شستشوی فرش و شستشوی مبل شما می باشد.

ثبت سفارش آنلاین خدمات قالی شویی و خشکشویی مبلمان با ۲۰%تخفیف ارائه می گردد.

ارائه خدمات کارخانه قالیشویی ادیب در سراسر تهران ، کرج ، شهریار و تبریز صورت می گیرد.

جهت ثبت سفارش آنلاین در هریک از شعبات قالیشویی ادیب همین حالا اقدام کنید.

… واخد تحقیق و توسعه کارخانه قالیشویی ادیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *