سنتی بودن و رکود فرش دستباف

به نقل قالیشویی ادیب از رتبه آنلاین رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: فرش‌های صنعتی و تجاری که در تیراژ بالا و ارزان‌قیمت تولید می‌شوند، از جمله مهم‌ترین مشکلات صنعت سنتی حوزه فرش دستبافی است که کارگاه‌های آنها به صورت تک یا چند نفره اداره شده و توان سفارش‌پذیری انبوه را ندارند.

مجتبی عراقچی رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف درخصوص رکود سنگین بر بازار فرش دستباف در گفت و گو با رتبه آنلاین گفت: فرش دستباف از جمله کالاهای صادرات محور ایران بوده که تنها پنج درصد آن در داخل کشور به‌فروش می‌رسد اما این صادرات با توجه به گرانی آن، با رکود مواجه شده که این وضعیت شامل حال بازار داخلی شده است.

وی با اشاره به اینکه هنر ایران در فرش دستباف، حرف نخست را در این بازار می‌زند، ادامه داد: هزینه‌های این صنعت مانند دستمزد کارگری، هزینه‌های تولید انبوه سفارش، نبود معافیت‌های مالیاتی و … بسیار زیاد بود ضمن آنکه مهم‌ترین رقیب این صنعت، فرش‌های صنعتی و تجاری است که با قیمت ارزان خود اغلب بازارهای جهانی را در چنگ خود گرفته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، با انتقاد از اینکه سیستم سفارش‌گیری در فرش دستباف وجود ندارد، تاکید کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ این حوزه عدم توانایی در سفارش‌گیری‌های مشتریان است زیرا تجمیعی در کارگاه‌های خرد صورت نگرفته و راه‌اندازی کارگاه‌های عمده نیز باعث افزایش هزینه‌تمام‌شده فرش دستباف ایرانی می‌شود.

عراقچی با اشاره به کسادی این بازار، تصریح کرد: زمانی که بازار فرش دستباف با تهدید مواجه شود، تنها بحث کاهش صادرات به میان نمی‌آید بلکه حدود دو میلیون شغل با خطر نابودی مواجه شده و بیش از ۳۰ کار جانبی نیز تحت حاشیه آن قرار خواهند گرفت.

وی افزود: کاهش قیمت‌تمام‌شده فرش دستباف، از طریق تصحیح مالیات‌ها و اعطای معافیت‌های مالیاتی امکان‌پذیر است چراکه در این حرفه، فروشندگان و صادرکنندگان مالیاتی را پرداخت نمی‌کنند بلکه این فروشندگان هستند که بار مالیات را بر دوش می‌کشند که این مسئله سبب می شود تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز متضرر شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در پایان خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر دولت ۲۰ و ۱۷ درصد و در سال آینده نیز حدود ۱۰درصد به حقوق کارگران و کارمندان می‌افزاید بنابراین با یک حساب ساده در می‌یابیم که دستمزد بافندگان ۸۰ درصد هزینه‌ تمام‌شده یک فرش دستباف را دربرمی‌گیرد و این در حالیست که قیمت فرش دستباف کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان در بازارهای جهانی نصف قیمت فرش‌های ایران است.

قالیشویی ادیب با بیش از نیم قرن سابقه بهترین همراه برای شستشوی فرش و شستشوی مبل شما می باشد.

ثبت سفارش آنلاین خدمات قالی شویی و خشکشویی مبلمان با ۲۰%تخفیف ارائه می گردد.

ارائه خدمات کارخانه قالیشویی ادیب در سراسر تهران ، کرج ، شهریار و تبریز صورت می گیرد.

جهت ثبت سفارش آنلاین در هریک از شعبات قالیشویی ادیب همین حالا اقدام کنید.

… واخد تحقیق و توسعه کارخانه قالیشویی ادیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *