مسئولان باید به فکر نجات فرش دستبافت باشند!

به نقل قالیشویی ادیب در دهه های اخیر فرش دستباف،شهرت جهانی خود را از دست داده و با گسترش تولید فرش های ماشینی،خانه های ایرانی نیز از این زیور ناب فرهنگی تهی شده است. پای قالی ایرانی در آستانه فرورفتن در گرداب نابودی/مسئولان به فکر نجات فرش دستباف باشند.
از گذشته های دور یکی از کالاهای ایرانی که آوازه جهانی داشته ،قالی دستباف بوده است. اما این هنرصنعت ملی در دهه های اخیر ،شهرت جهانی و همچنین بازار پررونق بین المللی خود را از دست داده و از طرف دیگر با گسترش تولید فرش های ماشینی،خانه های ایرانی نیز از این زیور ناب فرهنگی تهی شده است. دلایل این اتفاق شوم را می توان در مسائل مختلفی جستجو کرد،برخی از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت نهاده های اولیه موجب بالا رفتن قیمت فرش دستباف ودرنتیجه کاهش قدرت خرید مردم شد. اما برخی دیگر علت اصلی را تغییر سلیقه و فرهنگ مردم دنیا و ایران می دانند و معتقدند باید طرح ونقشه قالی های امروزی به روز شود. اکنون زمان آن رسیده است که فکر اساسی برای حل مشکلات فرش دستباف ایرانی کنیم و ته مانده این هنر ناب ملی را از نابود شدن نجات دهیم و این هدف حاصل نمی شود مگر با همکاری تمام نهادها و دستگاه های مرتبط بافرش و تولید کنندگان بخش خصوصی.

در رقابت با حریفان خارجی فرش دستباف کم آوردیم!

محمود اخوان ،فعال فروش و صادرات فرش دستباف در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت:موانع پیش روی فرش دستباف ایرانی از دو جهت قابل بررسی است؛یکی فرهنگی ودیگر اقتصادی. اخوان در ادامه گفتگو با تشریح موانع فرهنگی ،ابراز کرد:با تغییر رویکرد جامعه ایرانی در چند سال گذشته،مردم ماهم مانند کشورهای خارجی به سمت مدگرایی و استفاده از دکوراسیون های جدید رفته اند و از آنجاییکه طرح ونقش قالی های ما همچنان همانند صد سال پیش است،شاهدیم که رغبت جوانان به استفاده از آن کمتر شده است. فعال حوزه فرش با بیان این موضوع که این تغییر ذائقه فرهنگی تاثیر منفی بر بازار فرش دستباف گذاشته است،تاکید کرد:اینطور که بعضی ها تنها عامل رکود بازار فرش دستباف را کمبود نقدینگی در دست مردم می دانند،نیست زیرا اگر اینطور بود افراد مرفه اجتماع ،کفپوش های جدید را جایگزین قالی های ملی نمی کردند. وی گفت:بحران اقتصادی که چند سال پیش در غرب رخ داد موجب شد بازار صادرات فرش ایرانی افت شدیدی کند و از طرف دیگر ما هم به دلایل مختلف نتوانستیم با رقبای چابک خارجی رقابت کنیم . این فعال حوزه فرش دستباف با تاکید بر لزوم ایجاد امنیت پایدار اقتصادی در کشور،تصریح کرد:برای هر سرمایه گذاری، امنیت و آرامش شرط اول است و باید تلاش کنیم کمال استفاده را از فرصت باز به وجود آمده به عمل آوریم. وی عنوان کرد:نهادهای دولتی مانند مرکز ملی فرش ایران و شرکت سهامی فرش نه تنها کمک حال بخش خصوصی نیستند بلکه سنگ اندازی هم می کنند و به نظر می رسد در صنعت فرش هم مانند صنایع دیگر دست هایی در کار است که فعالیت های دولتی پرسودتر از فعالیت بخش خصوصی باشد.

خانه های ایرانی از زیبایی فرش دستباف تهی شده است!

اخوان به واکاوی دلایل گرانی قالی های ایرانی برای خریداران داخلی پرداخت و گفت:دو دلیل اصلی موجب شد تا خانه های ایرانی از زیبایی فرش های خوش نقش و نگار ملی ،باز بماند و آن دو دلیل ؛افزایش قیمت تمام شده فرش و پایین آمدن قدرت خرید جامعه به دلیل مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه بود. وی با تشریح علل افزایش قیمت تمام شده فرش دستباف ،ادامه داد:متاسفانه تمام مواد اولیه ایی را که در گذشته در داخل کشور تولید می کردیم،اکنون وارد می کنیم به عنوان مثال ابریشم خام را به چین می فرستیم و بعد از رنگ شدن با قیمت چند برابر گران تر وارد می کنیم و یا پشمی که در گذشته در داخل تولید می شد در حال حاضر از استرالیا و چین وارد می شود. این فعال فرش دستباف تصریح کرد:تورم بالا در اقتصاد کشور نیز موجب شده تا هر روز دستمزد کارگران بافنده قالی افزایش یافته و در نتیجه قیمت فرش هم گران تر شود. اخوان با بیان اینکه هنوز هم فرش دستباف ارزان قیمت در بازار پیدا می شود،تاکید کرد:در صورتیکه مرکز ملی فرش ایران بتواند طرح های تسهیلاتی نیمه تمام در حوزه فروش فرش دستباف را اجرا کند می توانیم امیدوار باشیم که در آینده نزدیک دوباره خانه های ایرانی به زیور قالی های دستباف آراسته شوند.

مسئولان به داد قالی ایرانی برسند

اصغر صادقی،فعال حوزه تولید وصادرات فرش دستباف در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،پیرامون مشکلات هنرصنعت ایرانی فرش گفت:در چند سال اخیر شرایط صادرات فرش دستباف روز به روز بدتر شده ودراین میان تنها تحریم ها مشکل ساز نبوده است. صادقی با توضیح بیشتر در مورد علل ناکامی صادرکنندگان قالی ایرانی در بازارهای جهانی،ادامه داد:رقیبان ما توانسته اند در سال های گذشته ،به دلیلی ارزانی مصالح اولیه ،فرش ارزان قیمت تولید کنند و این در حالیست که ما مجبوریم ابریشم را از خارج از کشور وبا هزینه بالا وارد کنیم. این تولیدکننده اصفهانی اضافه کرد:قیمت تمام شده فرش های چینی،پاکستانی وهندی از فرش ایرانی کمتر است ولی همچنان نتوانسته اند در بافت خود را به پای دستبافته های ایرانی برسانند هرچند اگر زمان به همین منوال بگذرد و با تمرین بیشتر،امکان دارد که رقبا بتوانند در بافت نیز کیفیتی مشابه فرش ایرانی ارائه دهند. صادرکننده قالی های ایرانی با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه حمایت از فرش دستباف،اظهار داشت:دولت موظف است در حوزه مالیات و عوارض از بافندگان،تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالی حمایت کند. اصغر صادقی در ادامه مطلب بالا ،تصریح کرد:متاسفانه اگر قالیبافان حق بیمه خود را یک روز دیرتر پرداخت کنند از لیست بیمه شدگان تامین اجتماعی حذف می شوند ودر صورتیکه دوباره برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه درخواست کنند با این پاسخ روبرو می شوند که دولت بودجه کافی برای بیمه کردن افراد جدید را ندارد.

غول هزار سر مشکلات بر سر راه فرش دستباف ایرانی

مهدی شیرزاد،مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکت های تولید وصادرکننده فرش دستباف در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،پیرامون مشکلاتی که گریبانگیر صنعت فرش دستباف کشور است،تصریح کرد:در گذشته حدود 26میلیون نفر از راه بافت فرش ارتزاق می کردند اما متاسفانه با کاهش رونق این هنرصنعت ملی شاهدیم که این تعداد امروزه به 7 میلیون ،کاهش پیدا کرده است. شیرزاد در ادامه به تحلیل دلایل اصلی عدم رونق در صنعت قالیبافی پرداخت و گفت:در سال های گذشته به تدریج از میزان حمایت های دولتی از فرش بافان کاسته شد و کاهش تجارت خارجی و رویکرد بازار داخلی به سمت مصرف فرش ماشینی موجب شد تا روزگاران خوش دستبافته های ملی به افول بگراید. وی ابراز داشت:مهمترین دلیل افول فرش دستباف ،قیمت قالی نیست بلکه مشکل اصلی از آنجایی آب می خورد که طرح محصولات تولیدی ما قدیمی است و سلیقه نسل جوان این نوع از طرح ها را نمی پسندد. شیرزاد در ادامه بحث به تشریح دلایل بیشتری در ارتباط با مشکلات فرش دستباف پرداخت و اظهار داشت:مرکزملی فرش ایران بودجه سالیانه ای را برای پرداخت 70 درصد از هزینه های شرکت در نمایشگاه های خارجی دریافت می کند اما متاسفانه این مبالغ با تاخیر طولانی و معمولا با مبالغ بسیار کمتر پرداخت می شود. وی همچنین با تاکید براین موضوع که بخش خصوصی نیاز به حمایت دارد،اضافه کرد:دریافت مالیات و عوارض از دلارحاصل از صادرات فرش و یا قالی های مرجوعی ،از دلایل دیگر افت صادرات فرش در کشور شده است.

هنر صنعت ایرانی در سراشیبی بازار جهانی

در ادامه حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، بیان کرد: فرش ایرانی در حوزه صادرات دارای موانع آزاردهنده متعددی است که یکی از آنها ظهور و بروز انوع کفپوش های جایگزین و زیراندازهای صنعتی مثل فرش ماشینی، موکت، پارکت و موارد مشابه است و نکته ای دیگر تغییر سبک زندگی و صلاحیت مصرف کنندگان فرش در بازارهای مختلف است. وی در ادامه افزود: نکته قابل ملاحظه در صادرات فرش تحریم ها، تنگناهای اقتصادی، ریسک بالای صادرات در بعضی های بازارهای هدف، مشکلات نقل و انتقال ارز، افزایش هزینه های حمل و نقل و بیمه محصولات و مواردی از این دست است. کارگر همچنین تصریح کرد: حضور قدرتمند بعضی از رقبای ما مانند هند و پاکستان در برخی از بازارهای هدف به ویژه با اتکا به مزیت هایی مثل نیروی کار ارزان و قیمت تمام شده پایین مزید بر علت است زیرا می دانیم که فرش کشورهای رقیب ما با بهای کمتری تولید و به بازار عرضه می شود. رئیس مرکز ملی فرش ایرانی اذعان داشت: در کنار این مسائل، مسائلی مثل سستی و کاهلی فعالان فرش در تطبیق طرح‌های و نقش‌ها و رنگ آمیزی با نیاز و سلیقه بازار امروز، تأثیر به سزایی در کاهش صادرات این هنر صنعت ایرانی داشته است. وی اظهار کرد: از طرفی تورم هم بر قیمت تمام شده فرش اثر گذاشته و مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی تنگاناهای شدیدی را در حوزه صادرات پدید آورده است. کارگر تأکید کرد: بعضی از این عوامل از دسترس ما خارج است، مانند وقوع رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی که موجب شد در سال های گذشته فرش دستباف به عنوان یک کالای لوکس از سبد خانوار اروپایی دور شود اما این چالش ها و مشکلات به معنای تسلیم شدن و رها کردن بازار نیست. وی در پایان تصریح کرد: فعالان فرش ایران حتی در بدترین شرایط تحریم و بسته شدن بازار آمریکا به سراغ بازارهای جدید رفتند و در همین مدت حتی رقیبی مثل چین را به خریدار فرش ایرانی تبدیل کردند و همچنان امیدوار هستیم با استفاده از ابزارهای مختلف به حوزه تجارت مانند اعزام و پذیرش هیأت های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های برون مرزی و فرآیند تبلیغات بازارهای هدف ، شاهد افزایش صادرات و توسعه آن باشیم.

قالیشویی ادیب با بیش از نیم قرن سابقه بهترین همراه برای شستشوی فرش و شستشوی مبل شما می باشد.

ثبت سفارش آنلاین خدمات قالی شویی و خشکشویی مبلمان با ۲۰%تخفیف ارائه می گردد.

ارائه خدمات کارخانه قالیشویی ادیب در سراسر تهران ، کرج ، شهریار و تبریز صورت می گیرد.

جهت ثبت سفارش آنلاین در هریک از شعبات قالیشویی ادیب همین حالا اقدام کنید.

… واخد تحقیق و توسعه کارخانه قالیشویی ادیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *