معروفترین طراحان نامدار فرش ایران

به گزارش قالیشویی ادیب از زیلومه ، طراحی فرش در ایران دارای سابقه طولانی می باشد ، از گذشته های بسیار دور افراد بسیار زیادی در این هنر مشهور شدند. اگر قصد آشنایی با طراحان نامدار فرش ایران را دارید بهتر است این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی در این زمینه به دست بیاورید. در این مقاله به توضیحی درباره تاریخچه این هنر در ایران خواهیم پرداخت و بعد از آن طراحان نامدار فرش ایران را معرفی خواهیم کرد.

تاریخچه طراحی فرش ایران

این هنر در ایران از حدود ۴۵۰ سال پیش یعنی در دوران حکومت شاه طهماسب شروع شد و تا به امروز نیز ادامه دار می باشد. از همان سال های اول شروع این هنر در ایران ، همواره طراحان نامدار فرش ایران در میان مردم زبانزد بودند و به عنوان بزرگترین هنرمندان کشور شناخته می‌ شدند. طراحی فرش در ایران با طراحی طرح های هندسی شروع شد که این طرح‌ ها زیبایی فوق العاده چشمگیری داشتند و باعث شدند که فرش های ایرانی از همان روزهای نخست زبانزد شود. هنر طراحی فرش از شهر کرمان در ایران آغاز شد ولی خیلی زود به تمامی شهرهای کشور صادر شد و امروزه شاهد آن هستیم که طراحان بزرگ فرش ایران از شهرهای مختلف کشور هستند. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین طراحان نامدار فرش ایران که در این هنر بسیار معروف هستند خواهیم پرداخت تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

شروع طراحی نقش فرش در ایران

همانطور که گفته شد شروع هنر طراحی فرش در ایران به زمان شاه طهماسب بازمی‌گردد ، در این زمان طراحان نامدار فرش ایران انگشت شمار بودند و این هنر در کشور هنوز جا نیفتاده بود. از جمله طراحان نامدار فرش ایران در این دوره را می‌توان افرادی همچون رضا عباسی ، میرک و سلطان محمد نقاش دانست. بعد از این چند تن تا مدت های بسیار طولانی ایران هنرمندی در زمینه طراحی فرش نداشت تا اینکه بعد از مدتی یکی دیگر از طراحان نامدار فرش ایران در کرمان ظهور کرد. این شخص کسی نبود جز محسن خان هنرمند بزرگ کرمانی.

طراحان نامدار فرش ایران متولد سال های ۱۲۴۸ تا ۱۲۸۰

طراحان-نامدار-فرش-ایران-میرمصور در بین سال‌ های ۱۲۴۸ تا ۱۲۸۰ طراحان فرش بسیار بزرگی در ایران ظهور کردند که این هنر را در داخل کشور زنده نگه داشتند.  میر مصور یکی از طراحان نامدار فرش ایران بود که در تبریز می ‌زیست ، این هنرمند بزرگ در سال ۱۲۷۰ شمسی به دنیا آمد. میر مصور یک مینیاتوریست فوق العاده قهار بود که به کار نقاشی قالی مشغول بود ، این هنرمند بزرگ به همراه رسام ارژنگی که او نیز از بزرگترین طراحان  فرش ایران در آن سال ها به شمار می ‌آمد مدرسه صنایع مستظرفه را در شهر تبریز تاسیس کردند. البته این دو تنها طراحان نامدار فرش ایران در شهر تبریز نبودند و افراد دیگری نیز همچون محمد حسینی خیابانی در این دوران هنر طراحی فرش را در این شهر زنده نگه داشته بودند. از دیگر طراحانی که در این بازه زمانی می زیست می توان به محمد حسین نقشه چی اشاره کرد ، این هنرمند بزرگ دارای آثار هنری بسیار زیبایی بود که تمامی آنها در زمینه نقش فرش می باشند.

طراحان نامدار فرش ایران متولد سال های ۱۲۸۰ تا ۱۲۹۰

در این سال ها نیز تعداد بسیار زیادی از هنرمندان و طراحان نامدار فرش ایران باعث پیشرفت این هنر در کشور شدند. غلام حسین اسکندانی و عبدالکریم رفیعی از جمله طراحان در این سال ها بودند که در شهر تبریز می زیستند ، این دو هنرمند در زمینه طراحی نقش فرش تبحر خاصی داشتند. عیسی بهادری یکی از بزرگترین طراحان نامدار فرش ایران است که در سال ۱۲۸۴ به دنیا آمد این هنرمند اصفهانی است که در زمینه طراحی نقش فرش ها فعالیت داشت بعد از اینکه دوران تحصیل خود را در مدرسه کمال الملک اصفهان به پایان رساند در سال ۱۳۱۵ سرپرستی هنرستان هنرهای زیبای اصفهان را پذیرفت و باعث پیشرفت بسیار زیادی در فعالیت های هنری این استان شد. این هنرمند بزرگ در نهایت در سال ۱۳۶۵ از دنیا رفت. محمد رسولی یکی دیگر از طراحان نامدار فرش ایران در این دوره زمانی می باشد که در سال ۱۲۸۵ در کرمان به دنیا آمد و از طراحان و هنرمندان بزرگ کرمانی بود.

طراحان نامدار فرش ایران متولد سال های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۰

این سال ها را می توان سال های ظهور هنرمندان کرمانی در هنر طراحی فرش دانست ، از جمله طراحان نامدار فرش ایران در این سال ها می توان به سه هنرمند کرمانی رشید فرخی ، محمد ارجمند کرمانی و علی صاحب الزمانی اشاره کرد. یکی دیگر از بزرگترین طراحان نامدار فرش ایران که در سال ۱۲۹۸ در تبریز به دنیا آمد عباس علی اعلا باف بود که آثار هنری بسیار زیبایی را از خود به جا گذاشته است. رسام عرب زاده نیز یکی دیگر از هنرمندان این عرصه است. این هنرمند بزرگ در سال ۱۲۹۳ در شهر تهران به دنیا آمد و یکی از بزرگترین طراحان فرش شهر تهران نام گرفت. محمد صنیعی از دیگر طراحان نامدار فرش ایران است که در سال ۱۲۹۴ در شهر کاشان به دنیا آمد ، این هنرمند از بزرگترین طراحان فرش شهر کاشان می باشد که دارای آثار هنری بسیار زیبایی است.

طراحان نامدار فرش ایران متولد سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰

محمد افسری که در سال ۱۳۰۴ در شهر کاشان به دنیا آمد ، این هنرمند بزرگ در زمینه طراحی فرش آثار هنری بسیار جالب و زیبایی را خلق نموده است. عباس کرباسیون از دیگر طراحان نامدار فرش ایران است که در شهر اصفهان به دنیا آمد این هنرمند بزرگ نیز از هنرمندان اصفهانی است که در این بازه زمانی به دنیا آمده است و در زمینه طراحی فرش آثار هنری بسیار زیادی را خلق کرده است که این آثار هنری جزو بهترین آثار ایران به شمار می آیند. محمد حسین فخر الواعظین مهدوی از نسل جوان تر طراحان نامدار فرش ایران می باشد که در سال ۱۳۱۰ در مشهد به دنیا آمده است این هنرمند فرزند یکی از طراحان و نقاشان بسیار قدیمی کرمانی یعنی شیخ عبدالکریم فخرالواعظین مهدوی می‌باشد که ایشان نیز در زمینه طراحی نقش فرش دارای آثار هنری بسیار زیبایی می باشند.

طراحان نامدار فرش ایران متولد سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰

مجید حاجی بلند یکی از طراحان نامدار فرش ایران می باشد که در سال ۱۳۱۰ در شهر تبریز به دنیا آمد ، این هنرمند بزرگ تبریزی دارای آثار هنری بسیار زیادی در زمینه طراحی فرش می باشد که باعث می شود ایشان یکی از بهترین طراحان فرش در شهر تبریز باشد. از دیگر طراحان نامدار فرش ایران که در شهر تهران به دنیا آمده است جعفر پاکدشت است که جزو بزرگترین طراحان فرش شهر تهران می باشد ، این هنرمند یکی از هنرمندان تهرانی است که جزو نسل جوان طراحان نامدار فرش ایران است.
طراحان-نامدار-فرش-ایران-استاد-فرشچیان بی شک بسیاری از افرادی که این مطلب را مطالعه می کنند نام محمود فرشچیان را در این هنر شنیده اند ، این هنرمند بسیار معروف که در سال ۱۳۱۹ در شهر اصفهان به دنیا آمد هنر طراحی فرش و نقاشی را به میزان بسیار زیادی تحت تاثیر قرار داد ، با کمی جستجو در اینترنت می توانید آثار هنری فوق العاده زیبای این هنرمند بسیار بزرگ را مشاهده کنید.

طراحان نامدار فرش ایران متولد سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰

در این سال ها هنرمندان بسیار بزرگی در زمینه طراحی فرش به دنیا آمده اند که از جمله آنها می‌توان به هنرمندانی همچون  احمد بهبودی هنرمند مشهدی ، علی صانعی هنرمند کاشانی ، احمد دادخواه و احمد کوشش طراحان فرش اصفهانی ، احمد رسولی طراح فرش کرمانی و در پایان برخی از هنرمندان تهرانی جوان همچون حسین رضایی ، معصومه حسینی و  مسعود فراهانی  اشاره کرد.

آثاری مربوط به تخیلات و اندیشه های نامحدود انسان

در ادامه این مطلب قصد داریم با برخی از مهمترین و معروفترین آثار هنری و البته هنرمندانی که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کردند آشنا شویم. با استاد محمود فرشچیان در مطالب قبلی آشنا شدیم ایشان از شاگردان عیسی بهادری هنرمند بسیار بزرگ قدیمی می باشد. فعالیت اصلی استاد محمود فرشچیان در زمینه طرح های مینیاتوری است که در بسیاری از زمینه های تذهیب می توانید آثار هنری ایشان را مشاهده کنید. در صورتی که آثار استاد محمود فرشچیان را تهیه و مشاهده کنید متوجه می شوید که بیشتر طرح هایی که ایشان به وجود آورده‌اند طرح‌هایی است که بیانگر اندیشه ها و تخیلات نامحدود انسان ها می باشد ، به همین علت است که طرح های شان معمولا دارای مشتری های خاص است. اگر قصد مشاهده آثار هنری استاد محمود فرشچیان را دارید می‌توانید به کارگاه قالی بافی عالی نسب در شهر تبریز مراجعه کنید.

طرح های طبیعت و صورت سازی

کاشان شهری است با طبیعتی فوق العاده زیبا ، به همین علت طرح های طبیعت در این شهر طرفداران بسیار زیادی دارد. دو مورد از بزرگترین طراحان و هنرمندان کاشانی که در زمینه طبیعت و صورت سازی فعالیت می‌کردند عبارتند از آقا رضا وفا و میرزا عباس صنیعی.  هنری که می توانید در فرش های شهر کاشان مشاهده کنید بیشتر مدیون ذوق و خلاقیت این دو هنرمند بسیار بزرگ در این شهر می باشد. البته این دو تنها هنرمندان این رشته نبودند که در ایران در این رشته فعالیت می‌ کردند بلکه در شهر مشهد نیز افرادی همچون محمد صنیعی فرزند میرزا عباس صنیعی و مرتضی درویش و البته سید محسن صانعی اشاره کرد.

شروع نوآوری در نقش های سنتی

طراحان-نامدار-فرش-ایران-استاد-رسام-عربزاده استاد رسام عرب زاده هنرمند بسیار بزرگ که در زمینه نقاشی و مینیاتور و همین‌طور مجسمه‌سازی و نقش قالی دارای تبحر خاصی بود ، در واقع شروع شکوفایی هنر طراحی فرش در زمان ایشان بود. یکی از مهمترین ویژگی ‌های طرح های این استاد این بود که ایشان چارچوب نقش های سنتی را از بین می‌برد و در عین حال در این چارچوب های سنتی دست به نوآوری های خلاقانه ای می زد. به همین جهت بود که طرح های وی معمولا طرح های بسیار زیبا و دارای مشتری‌های بسیار زیادی بود و امروزه نیز از جمله پرطرفدارترین طرح ها می باشد.

قالیشویی ادیب با بیش از نیم قرن سابقه بهترین همراه برای شستشوی فرش و شستشوی مبل شما می باشد.

ثبت سفارش آنلاین خدمات قالی شویی و خشکشویی مبلمان با ۲۰%تخفیف ارائه می گردد.

ارائه خدمات کارخانه قالیشویی ادیب در سراسر تهران ، کرج ، شهریار و تبریز صورت می گیرد.

جهت ثبت سفارش آنلاین در هریک از شعبات قالیشویی ادیب همین حالا اقدام کنید.

… واخد تحقیق و توسعه کارخانه قالیشویی ادیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *