هنری که نذر عاشقی شد

 اینجا اعتقاد بر تار و پود قالی گره می‌خورد

به نقل قالیشویی ادیب از خبرگزاری مهر- گروه استان ها: تار و پود قالی در هم گره می‌خورد و دستان هنرمندی طرحی زیبا می‌بافد. اما این بار همه چیز متفاوت است. غرض از این هنرمندی نه کسب درآمد شخصی است و نه اینکه اتاقی از خانه‌اش را به فرش دستباف ایرانی زینت دهد.

 این بار عشق است که تار و پود فرش را گره می‌زند و اظهار ارادت به مولا علی(ع) و فرزندان پاکش به ویژه سالار شهیدان است که هنرمندانی را پای دار قالی نشانده است.

در  استان خراسان‌جنوبی زنان هنرمند قالیباف زیادی وجود دارند که بدون هیچ گونه درخواست و دستمزدی و براساس نیات خالصانه خویش در کارگاه‌های فرش‌بافی و قالی‌بافی ستاد بازسازی عتبات عالیات فعالیت می‌کنند.

خالصانه گره بر گره می‌زنند تا فرشی بافته و در بازار فروخته شود و در آمد حاصل از آن صرف بازسازی عتبات در نجف و کربلای معلی شود.

درآمد حاصل از فروش فرش‌ها صرف توسعه حرم امام علی(ع) شده است

بر اساس گفته مسئولان ستاد بازسازی عتبات خراسان‌جنوبی در آخرین شورای فرهنگی و اطلاع‌رسانی ستاد بازسازی عتبات تاکنون بیشتر درآمد حاصل از فروش این فرش‌ها صرف ساخت صحن حضرت فاطمه زهرا(س) در بارگاه باشکوه حضرت علی(ع) در نجف اشرف شده تا این بارگاه باشکوه توسعه یابد.

همچنین قرار است بعد از اتمام این صحن درآمد حاصله از فروش فرش‌ها صرف ساخت صحن حضرت زینب(س) در کربلای معلی شود.

سیده فاطمه حسینی از جمله این زنان هنرمند قالیباف است که در کارگاه‌های ستاد بازسازی عتبات خراسان جنوبی فعالیت می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حدود ۴ سال است که این کارگاه فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: در حال حاضر دو دارقالی در این کارگاه برپا است و تلاش ما بر پایان یافتن بافت هر قالی طی ۶ ماه است.

وقتمان را نذر اهل بیت(ع) کردیم

این بانوی هنرمند با بیان اینکه در طول ۴ سال ۶ قالی بافتیم، اظهار کرد: همه کسانی که در طول این مدت گرهی زدند، بدون هیچ‌گونه اجر و مزد و بر اساس نیات خالصانه خویش پای دار نشستند و وقت و هنر خود را نذر اهل بیت(ع) کردند.

حسینی بیان کرد:  یکی به نیت شفای مریض خود، یکی به امید زیارت کربلا و دیگری به نیتی دیگر در این کار سهیم می‌شود.

کارگاه ما گازکشی نشده و به همین دلیل در زمستان برای گرم کردن آن مشکل داریم ولی این مشکلات مانع از حضور در کارگاه نمی‌شود، چرا که کار ما بر مبنای اعتقاد است وی یادآور شد: کارگاه ما گازکشی نشده و به همین دلیل در زمستان برای گرم کردن آن مشکل داریم ولی این مشکلات مانع از حضور در کارگاه نمی‌شود، چرا که کار ما بر مبنای اعتقاد است.

فاطمه هاشمی بانوی دیگری است که مسئولیت یکی از کارگاه‌های قالی بافی ستاد بازسازی عتبات خراسان‌جنوبی را بر عهده دارد. او از زیارت عاشوراها و ختم صلوات‌هایی می‌گوید که در این کارگاه زنان بافنده فرش را به نیات قلبی‌شان رسانده است.

این بانوی هنرمند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: بانوان فعال و هنرمند هر روز  با نذری در این کارگاه حاضر می‌شوند و زیارت عاشورا، حدیث کساء و یا قرآن خوانده و بعد فعالیت خود را شروع می‌کنند.

بافت ۱۲ فرش طی ۴ سال

هاشمی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ این کارگاه فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: در طول این ۴ سال با توکل به خدا و توسل به ائمه معصومین(ع) توانستیم کار بافت ۱۲ فرش را به اتمام برسانیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر دو تا فرش نه متری در این کارگاه در حال بافت است و علاقمندیم در آینده نیز این کار را همچنان ادامه دهیم.

این بانوی هنرمند بیرجندی با اشاره به این نکته که در هر دار قالی ۵ نفر می‌توانند کار کرده و یک نفر برای آنان نقشه را بخواند، ادامه داد: در ابتدا فرش خشتی می‌بافتیم ولی در ادامه تصمیم گرفتیم که فرش با طرح ریزه ماهی ببافیم.

هاشمی گفت: هر چند این بانوان مخلصانه کار می‌کنند ولی در جهت تشویق معنوی، اعزام رایگان آنان به عتبات عالیات مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه اکثر بانوان بافنده در این کارگاه بسیجی هستند، یادآور شد: در جهت معرفت‌افزایی حلقه صالحین نیز برگزار می‌کنیم.

عاتکه حسینی بانوی دیگری است که در یکی از کارگاه‌ های قالیبافی ستاد بازسازی عتبات خراسان جنوبی کار می‌کند و هنرمندی‌اش را دستمایه ارادت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) کرده است. وی خاطرات زیادی از نذرهایی دارد که در این کارگاه به اجابت رسیده است.

حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: اینجا همه خالصانه کار می‌کنند و از این جهت نیز دعاها و نذرها به اجابت نزدیکتر است.

وی اظهار کرد: خاطرم هست یک سال برف و باران نمی‌آمد و ما نیز در همین کارگاه با کمک اهالی محل غلور نذری پختیم و بعد مدت کوتاهی قطرات باران بود که نشان می‌داد خداوند چقدر به دل‌هایی که برای اهل بیت(ع) کار می‌کند، توجه دارد.

وی بیان کرد: بانوی دیگری نیز سال‌ها از خداوند می‌خواست شیرینی داشتن فرزند را نصیب او کند و با این نذر در کارگاه پشت دارقالی نشست و الان خداوند او را به خواسته‌اش رسانده است.

این بانوی بیرجندی ادامه داد: این کارگاه یک سال و نیم است که فعالیت خود را در محل پایگاه ریحانه النبی(س) بسیج مسجد محمدیه بیرجند آغاز کرده و بانوان هنرمند فعال در کارگاه الان چهارمین فرش را می بافند.

از نقاط دور شهر برای بافتن فرش به کارگاه می‌آیند

حسینی یادآور شد: بانوان بسیاری به واسطه نذوراتشان از نقاط دور شهر بیرجند چون مهر شهر، حاجی آباد و حتی روستاهای اطراف برای بافت فرش به کارگاه ما که واقع در خیابان حکیم نزاری است، می‌آیند.

عشق همواره انرژی بخش انسان‌ها بوده و نیرویی بی‌بدیل به جامعه تزریق می‌کند. کاری که این بانوان هنرمند قالیباف در خراسان‌جنوبی انجام می‌دهند نیز بی شک از جنس محبت است. محبتی که با اعتقاد گره خورده و با هیچ معیار مادی قابل سنجش و ارزیابی نیست.

مگر نه این است اگر محبت به اهل بیت(ع) در جامعه‌ای گسترش یابد، انسان‌ها را در برابر بسیاری از آسیب‌ها ایمن می‌کند و در لحظات سخت و طوفانی  زندگی آرامش بخش آنان است.

قالیشویی ادیب با بیش از نیم قرن سابقه بهترین همراه برای شستشوی فرش و شستشوی مبل شما می باشد.

ثبت سفارش آنلاین خدمات قالی شویی و خشکشویی مبلمان با ۲۰%تخفیف ارائه می گردد.

ارائه خدمات کارخانه قالیشویی ادیب در سراسر تهران ، کرج ، شهریار و تبریز صورت می گیرد.

جهت ثبت سفارش آنلاین در هریک از شعبات قالیشویی ادیب همین حالا اقدام کنید.

… واخد تحقیق و توسعه کارخانه قالیشویی ادیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *