تحریم، آثارش را به فرشی‌ها نشان نداده است!

به نقل قالیشویی ادیب و گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صنعت فرش ایران (عصرفرش)، در آستانه برگزاری نمایشگاه فرش و کفپوش دموتکس آلمان هستیم. نمایشگاهی که سال‌هاست پذیرای تولیدکنندگان، تجار و خریداران فرش از سراسر جهان است. یکی از شرکت‌هایی که هرساله در این رویداد شرکت داشته، فرش ساوین است، اما امسال این برند را در دموتکس نخواهیم دید. به این بهانه گفتگویی با سید جعفر حسینی، مدیرعامل این مجموعه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

آثار-تحریم-فرش-قالیشویی

عصرفرش: جناب حسینی، در حال حاضر مشکلات صنعت فرش ماشینی را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین مشکل در صنعت فرش ماشینی در حال حاضر تأمین مواد اولیه، تعاونی و قطعات یدکی است، زیرا بخش عمده آن‌ها وارداتی است، گرچه در بخش فرش‌های پلی‌استر و پلی‌پروپیلن بی سی اف این دو ماده در داخل کشور در حجم وسیعی تولید می‌شوند، ولی با توجه به مسائل خاصی که ظرف شش ماه گذشته روی داده قیمت آن‌ها بین سه تا پنج برابر افزایش یافته است، درحالی‌که این مواد می‌بایست به‌عنوان نخ خاب فرش‌های ارزان‌قیمت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و فرش ارزان را به دست مصرف‌کننده نهایی برساند. طبیعی است به دلیل فقدان کشش تقاضا ناشی از افزایش غیرمتعارف قیمت مواد اولیه، چاره‌ای جز خواباندن ماشین‌آلات و تعطیلی خط تولید متصور نیست. در گروه فرش‌های اکریلیک نیز افزایش بوروکراسی داخلی و ایجاد موانع از سوی وزارت صمت، بانک مرکزی و بانک‌های عامل در تخصیص ارز و حواله برای واردات به پروسه‌ای بی‌نهایت طولانی و بعضاٌ غیرممکن و پرهزینه تبدیل شده است که آثار آن در از بین بردن توان تولیدی اقتصاد ملی و ایجاد کمبود کالا در سراسر کشور به‌زودی نمایان خواهد شد.

عصرفرش: با توجه به شروع دوره تازه تحریم‌ها، آینده فرش ماشینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هنوز تحریم، آثار خودش را نشان نداده و نیاز به گذر زمان است تا بسیاری از مسائل روشن شود.

برای مثال، پس از قریب به یک ماه ماندن در پیچ‌وخم مسائل مربوط به صدور مجوز و امور بانک مرکزی، بالاخره در تاریخ ۹۷/۷/۱۷ به بنده اعلام کردند «تیک زده شد»؛ با هر زحمتی بود در کمتر از ۲۴ ساعت مبلغی بیش از حداقل دو برابر مبلغ مشابه قبل از ۹۷/۱/۲۲ را با سرعت تمام تأمین و به شعبه بانک عامل واریز و وثایق لازم به همراه چندین برگه تعهد و… تحویل گردید. متأسفانه امروز که سؤال شما را جواب می‌دهم پس از گذشت قریب به ۴۲ روز، مسئول صرافی بانک اعلام نمود «دنبال کارگزار هستیم و خودمان به شما خبر می‌دهیم». وقتی این مطلب را با خاطرات روزهایی که صبح اول وقت مدارک گشایش اعتبار را به بانک تحویل و عصر همان روز و قبل از ترک شرکت، کپی سوئیفت ال سی مخابره شده را گرفته و برای فروشنده ایمیل می‌کردم مقایسه می‌کنم، تعجب می‌کنم چرا شما این‌قدر نگران تحریم هستید؟! و چرا همواره دوست دارید در مجلات و روزنامه‌ها راجع به بدی تحریم بنویسید!

خب برای سفارش یک پارتی مثلاٌ ۱۰۰ تنی نخ کنف مورد مصرف در پود فرش ماشینی در مدت ۶۸ روز چه‌بسا ده‌ها نفر مشغول بکار بوده‌اند و خوشبختانه هیچ پولی هم از کشور خارج نشده است کجای این تحریم بد است!

عصرفرش: آیا به ایده‌ها و راهکارهای جدید برای خروج صنعت فرش از بن‌بست فروش داخلی و افزایش صادرات و نیز تغییر مثبت شرایط این صنعت کهن اعتقاد دارید؟

بنده فکر نمی‌کنم همه افراد اطلاعات بسیار زیادی راجع به تمامی کشورهای دنیا داشته باشند؛ مگر آن کشور دارای تمدن، نشان، اسطوره و یا کالای استراتژیک خاصی باشد.  مردم بسیاری از کشورها، ایران را با تمدن کهن، نفت و فرش (پرشین کارپت) می‌شناسند و این مزیتی قابل‌توجه است و استفاده از این مزیت اختصاصی وظیفه دولت‌ها، تولیدکنندگان و تجار میهن‌پرست و دلسوز است. درجایی که میزان تولید و عرضه محصول ما به‌مراتب بیش از نیاز و مصرف داخلی است، برای تداوم تولید چاره‌ای جز صادرات باقی نمی‌ماند. ما همواره در این مسیر تلاش کرده‌ایم، ولی ازآنجاکه بسترهای لازم در مناسبات و تجارت بین‌المللی از سوی مسئولان دولتی فراهم که هیچ بلکه تخریب شدند، تمامی مشتریانی که در طول سال‌ها تلاش وصرف هزینه‌های گزاف به دست آورده بودیم یکی پس از دیگری از دست دادیم. از کشور کوچک اکوادور در امریکای جنوبی گرفته تا آمریکا، کانادا، استرالیا، چین و ژاپن و اکثر کشورهای اروپایی و اینک همسایگان عزیز و مسلمان را.

قریب به ۲۲ سال پیش وقتی از کلمبیا ویزای کشور اکوادور را گرفته و برای عرضه فرش ماشینی در نمایشگاه تولیدات ایران مشارکت کردم، عده زیادی ما را مسخره می‌کردند امروز می‌فهمم که چقدر خنده‌هایشان بجا بوده است!

عصرفرش: شما سابقه حضور در نمایشگاه دموتکس آلمان را داشته‌اید، دلیل عدم حضور شرکت فرش ساوین و خیلی از تولیدکنندگان دیگر در نمایشگاه امسال چیست؟

تبلیغ و معرفی فرش ماشینی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، روزنامه و مجلات اختصاصی به دلیل آمیختگی آن با ذوق، هنر و زیبایی باعرضه و نمایش فرش در نمایشگاه‌ها تفاوت خاص و فاحشی دارد. من تفاوتش را در شنیدن یک موسیقی زیبا و روح‌نواز به‌صورت زنده با گوش دادن همان موسیقی از تلویزیون و یا رادیو تشبیه می‌کنم، پس به نقش پررنگ و اثرگذار حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی به‌عنوان ابزار مهم در بازاریابی بین‌المللی و توسعه تجارت و افزایش صادرات اعتقاد راسخ دارم. منتها پیدا کردن مشتری و مشتاق نمودن‌شان به خرید محصولات، فقط یکی از ستون‌های چندگانه تجارت بین‌الملل است. فقدان مناسبات و روابط خوب اقتصادی و سیاسی بین حکومت‌ها و دولت‌ها و عدم ارائه چهره‌ای مناسب از اعتبار و فرهنگ ما در دل مشتریان در کنار نبودن ابزارهای لازم و پیشرفته برای تبادلات مالی و کالایی عواملی هستند که مشتریان مشتاق ما را از حسن انتخاب خود منصرف و آن‌ها را علیرغم میل باطنی، به‌سوی رقبای ما سوق می‌دهند. زمانی که پول مشتری ژاپنی، روسی و… چندین بار برگشت می‌خورد، عاقلانه نیست که وقتش را در دموتکس برای مذاکره مجدد با من تولیدکننده دست‌بسته ایرانی صرف کند. وقتی همه آن‌هایی را که با هزاران زحمت یافته و طرح‌هایشان را به فرش تبدیل کرده بودیم از دست می‌دهیم، دنبال دیگران چرا برویم؟

عصرفرش: با توجه به تجربه حضورتان در دموتکس آلمان و همچنین نمایشگاه بین‌المللی تهران، چه خلاء ها و کمبودهایی را در نمایشگاه تهران می‌بینید؟

به نظرم نمایشگاه‌ها چه داخلی چه دموتکس در وضعیت بسیار خوبی برگزار می‌شوند، منتها مشکل اصلی فقط یک‌چیز است و آن عدم امکان صادرات محصولی است که حداقل ۳۰ درصد مازاد تولید دارد، اینجاست که خودزنی و تلاش برای زیر پا گذاشتن و نابود کردن رقبا و فراموش کردن تمام مبانی اخلاقی، دینی، اقتصادی و ملی امری ساده و بدیهی قلمداد می‌گردد و علیرغم تعهد اخلاقی بر رعایت برخی اصول اولیه حتی مال خود را آتش زده و به بهایی کمتر از قیمت تمام‌شده می‌فروشند تا رقیب، همانی که در بسیاری از مواقع بسیاری از مسائل فنی و تولیدی و اقتصادی و… از او یاد گرفته به زمین بزنند. بنابراین چاره‌ای جز ایجاد ارتباطات سالم و مناسب سیاسی، اقتصادی، فرهنگی با تمامی کشورهای دنیا نداریم و تا زمانی که به‌جای چند کشور محدود با اهداف و اغراض خاص سیاسی و موقتی با ۸۰-۹۰ درصد کشورها روابط خوبی نداشته باشیم، هرچه ببافیم رشته خواهد شد. هرچند با این روند تا مدتی دیگر اصلاٌ موادی نخواهیم داشت تا ببافیم!

عصرفرش: اهمیت و نقش رسانه و رسالت آن در دوران حاضر چیست؟

رقابت کامل یکی از آمال مهم توسعه، افزایش عدالت و رفاه اجتماعی است و یکی از ابزارهای لازم برای ایجاد رقابت کامل تبادل آزاد اطلاعات و جلوگیری از انحصار و رانت اطلاعاتی است. قطعاٌ وسایل ارتباط‌جمعی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همه و همه در این فرآیند نقش چشم‌گیری داشته و دارند. گردش سریع اطلاعات به همه قدرت اندیشیدن و انتخاب برابر می‌دهد و آنکه توانایی، تخصص، قدرت و تمایل بیشتری داشته و بر خواسته خود مصمم و بر اراده خود مسلط باشد قطعاٌ پیروز میدان خواهد بود و سود این‌همه خوبی نه‌تنها عاید سرمایه‌گذار، تولیدکننده و تاجر خواهد شد، بله سبب افزایش اشتغال شده و نصیب مصرف‌کننده نهایی نیز خواهد شد.

خبرنگار: حوریه شیوا

قالیشویی ادیب با بیش از نیم قرن سابقه بهترین همراه برای شستشوی فرش و شستشوی مبل شما می باشد.

ثبت سفارش آنلاین خدمات قالی شویی و خشکشویی مبلمان با ۲۰%تخفیف ارائه می گردد.

ارائه خدمات کارخانه قالیشویی ادیب در سراسر تهران ، کرج ، شهریار و تبریز صورت می گیرد.

جهت ثبت سفارش آنلاین در هریک از شعبات قالیشویی ادیب همین حالا اقدام کنید.

… واخد تحقیق و توسعه کارخانه قالیشویی ادیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *