اولین و قدیمیترین فرش جهان

اولین فرش جهان به تعبیری همان قدیمیترین فرش می باشد که فرش پازیریک است. در مقالات آینده اولین قالیشویی جهان و ایران را نیز ببینید. بسیار جالب است فرش پازیریک جز قدیمیترین فرشها می باشد.
فرش پازیریک در سالهای 1326 تا 1328 خورشیدی توسط یک باستان شناس روس به نام سرگی رودنکو کشف شده است. این فرش در کنار اشیای باستانی مشهور دیگر مانند: گلدان چوبی، مومیایی دوید، نقش اسب سواری به همراه آثار دیگر در گور یخ زده یکی از فرماندهان سکایی پیدا شده است. این قالی از جنس پشم بوده و دارای رنگهایی زنده بوده و شکل آن مربع است.   نقشهای فرش پازیریک شامل: تصویر سوارکاران، آهوها، جانوران افسانه ای، سرعقاب، شیر و حاشیه های گل دار می باشد. فرش پازیریک متعلق به دوره پارت ها و مادی ها بوده است و اما از منظر جغرافیایی متعلق به شمال ایران و اطراف دریای خزر است. باتوجه به آزمایشات رادیواکتیو انجام شده نشان می دهد که این فرش متعلق به سده های پنجم و چهارم قبل از میلاد است.

نام پازیریک از کجا آمده است؟

دره پازیریک دره ی کوچکی در شمال کوهستان آلتایی (جنوب سیبری مرکزی و در79 کیلومتری مرز مغولستان است.)

طرح بافت فرش پازیریک متعلق به کجاست؟

نشانه های بسیاری وجود دارد که بافت و طرح فرش پازیریک را به قوم لر نسبت می دهند. و همینطور گره های فرش و ستاره های چهار پر در قسمت مرکزی آن هم مربوط به لرستان است.   امروزه نمونه ی مشابه فرش پازیریک در موزه فرش ایران به نمایش گذاشته شده است. اما محل نگهداری فرش اصلی پازیریک که کشف شده بود در موزه آرمیتاژ، سن پترزبورگ، روسیه است.

قالیشویی ادیب با بیش از نیم قرن سابقه بهترین همراه برای شستشوی فرش و شستشوی مبل شما می باشد.

ثبت سفارش آنلاین خدمات قالی شویی و خشکشویی مبلمان با ۲۰%تخفیف ارائه می گردد.

ارائه خدمات کارخانه قالیشویی ادیب در سراسر تهران ، کرج ، شهریار و تبریز صورت می گیرد.

جهت ثبت سفارش آنلاین در هریک از شعبات قالیشویی ادیب همین حالا اقدام کنید.

… واخد تحقیق و توسعه کارخانه قالیشویی ادیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *