به نقل قالیشویی ادیب از رتبه آنلاین مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران گفت: بازاریابی و فروش کالاهای بین‌المللی از طریق تبلیغات محیطی و رسانه‌ای که یکی از فاکتورهای فروش مستمر یک کالا بوده بنابراین اگر تبلیغات به تاروپود فرش دستباف ایرانی گره نخورد، رشد فروشی را شاهد نخواهیم بود.

محمدرضا عابد مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران در گفت‌وگو با رتبه‌آنلاین درباره راهکار فروش بیشتر فرش دستباف در بازارهای جهانی گفت: یکی از ضعف‌های نظام بازرگانی و فروش کالا در کشور، عدم اهتمام به تبلیغات برای فروش بیشتر یک کالا در کشورهای هدف بوده بنابراین تمرکز بر تبلیغات مستمر و گیرا، یکی از جدی‌ترین عوامل فروش به شمار می‌آید.

 

وی ادامه داد: توسعه فرهنگ استفاده از فرش،‌ در گرو تبلیغات بوده و از دولت یازدهم حرکت به سوی تبلیغات محیطی و شبکه‌ای برای گسترش این فرهنگ در بین کشورهای هدف سرعت بخشیده شده است.

عابد با اشاره به اینکه تبلیغات را نباید در کسب‌وکار بین‌المللی تعطیل کرد،‌ افزود: فرش دستباف طی سال‌های گذشته به‌واسطه تحریم‌ها با کمبود خریدار مواجه شد اما پس‌از برجام، باردیگر فروش فرش دستباف ایرانی بر ریل رشد قرار گرفت و این انتظار از سوی قالیبافان به‌وجود آمده تا برای سال آینده دولت اعتباری به تبلیغات این حوزه اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: با این وجود، مقرر شده تا تجار و صادرکنندگان خارج از کشور نیز از طریق شرکت‌های تبلیغاتی اقدام به معرفی انواع فرش ایرانی در اروپا و آمریکا کنند تا بدین واسطه، صادرات فرش ایران باردیگر به جایگاه اصلی خود در بازار برسد.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران مهم‌ترین عوامل افزایش صادرات فرش را افزایش میزان برابری پول ملی با ارزهای خارجی، فعالیت صادرکنندگان فرش در بازار آمریکا بعد از برجام، طراحی و تولید فرش بر اساس سلیقه بازار و افزایش تقاضا برای خرید فرش دست دوم عنوان کرد.

عابد درباره مشتریان فرش دستباف ایرانی نیز خاطرنشان کرد: بیشترین مشتریان فرش ایرانی را در آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین بوده البته با رونق بازارهای سنتی میزان خرید کشورهای اروپایی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

عابد در پایان یادآور شد: در برخی از بازارهای جهانی نیز به دلیل مسائل سیاسی مشکلاتی بر سر راه صادرات فرش ایران به کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس به وجود آمده است.