درباره رشته ی فرش چه میدانیم؟

به نقل قالیشویی ادیب دانشجوی اين رشته با فرش‎های مناطق مختلف جغرافيای ايران كه از نظر الياف، بافت، طرح و رنگ متفاوت است، آشنا می ‎گردد. البته لازمه كسب اين دانش، اطلاع از جامعه‎شناسي نقاط مختلف ايران است. برای مثال، در قالي كاشان بيشتر از رنگ‎های قرمز و سرمه‎ای استفاده می ‎شود. اما در قالي تبريز رنگهای بژ، كرم و مسي كاربرد دارد و اين تفاوت رنگ به دليل تفاوت محيطی و جغرافيايی شهرها و مناطق ياد شده است.

در كل رشته كارشناسی فرش دارای پنج گرايش مرمت و تكميل، طراحی، رنگرزی بافت و ساير زير انداز‎ها است.

كه گرايش مرمت و تكميل بيشتر به تكنولوژی فرش می ‎پردازد؛ يعنی دانشجو با الياف، رنگ، رنگرزی شيميايی و سنتی، انواع بافت، داركشی فرش، انواع گره ( كه نماد فرش است)، نحوه حفظ كيفيت و ابعاد فرش و مرمت فرش آشنا می ‎شود و در گرايش‎ طراحی، دانشجو درباره انواع مختلف نقش‎های قالي‎های ايرانی اطلاعات گسترده ‎تری به دست می ‎آورد و درباره طراحي قالی و تا حدودی گليم آموزش می بینند.

در گرايش رنگرزی دانشجو با نحوه رنگرزی شيميایی و سنتی آشنا می شود

و در زمينه شيمی تجزیه، تكنولوژی رنگ و شيمی و تكنولوژی مواد رنگرزی اطلاعاتي به دست می‎آورد. در گرايش بافت نيز دانشجو به طور تخصصیتر به بافت قالي می ‎پردازد و انواع گره‎ها و بافت‎ قالي را آموزش می ‎بيند. در گرايش ساير زير اندازها نيز دانشجو بافت گليم، سوماك، زيلو، گبه و ساير زيرانداز‎ها را آموزش میبیند و با نحوه مرمت گليم، جغرافيا و نقوش نمادهای گليم و ساير زيراندازهای سنتی ايران آشنا می شود.

توانايي‎هاي لازم :

دانشجوی اين رشته بايد فردی خلاق، نوآور و علاقه‎مند به هنر و صنعت فرش باشد. دانشجویی كه بدون هدف رشته كارشناسی فرش را انتخاب كرده باشد، پس از فارغ‎التحصيلی جـايـگاهی در صـنعت فـرش نـخواهـد داشت، در نقطه مـقابل نـيز دانشجويانی هستند كه با علاقه و پشتكار بسيار به اين رشته آمده‎اند و به دنبال آموزش و بهبود كيفيت هنر فرش هستند و قدم‎های موثری نيز در اين زمينه برداشته‎اند.

درباره رشته ی فرش چه میدانیم؟
درباره رشته ی فرش چه میدانیم؟

همچنين كارشناس فرش بايد

از تاريخ هنرهای دستی و بومی، بخصوص هنر فرشبافي آگاهي داشته باشد وبه ياری ذوق هنری، طرح‎هایی ارائه دهد كه هم از اصالت بومي و هم از نوآوری برخوردار باشد.

موقعيت شغلی در ايران:

در كشور ما، هيچ كالایی از نظر ارزش افزوده مشابه فرش نيست. زيرا از يك سو، مواد اوليه فرش در ايران تهيه می ‎شود و از سوی ديگر، فرش دستبافت ايرانی در بازارهای جهانی دارای ارزش مادی بسيار زيادی است.به همين دليل در حال حاضر، بسياری از مراكز خصوصی و دولتی هستند كه به دنبال فارغ‎التحصيلان اين رشته می گردند كه در زمينه طرح، رنگ و بافت مهارت و خلاقيت داشته باشند.

عده‎ای از فارغ‎التحصيلان نيز به عنوان مشاور بازرگانان فرش فعاليت می كنند

يا خودشان در زمينه توليد فرش يا صادرات فرش سرمايه ‎گذاری كرده و در اين زمينه فعاليت می كنند و بالاخره تعداد قابل توجهی نيز اين هنر را در مراكز كار و دانش آموزش می ‎دهند.

درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل :

دروس مشترك در گرايش‌هاي مختلف فرش :

شيمی عمومی، هندسه نقوش در هنرهای سنتی ايران، هنر در تمدن اسلامی، آشنایی باهنر در تاريخ، كارگاه طراحی پايه، تاريخ فرش، عكاسی، جامعه‌ شناسی فرش، آشنایی با هنرهای سنتی ايران، كارگاه بافت قالی، شناخت و ارزيابی فرش دستبافت، اصول رنگرزی، كارگاه طراحی سنتی، آشنایی با مواد اوليه و ابزار، كارگاه مرمت و نگهداری قالی، كنترل كيفی استانداردهای فرش، پژوهش در فرش ايران، جغرافيای فرش، سير تحول و تطور نقوش و نمادها در هنرهای سنتی، علوم الياف، ريسندگي، زيبايی شناسی فرش ايران، اقتصاد فرش ايران.

دروس تخصصی گرايش طراحی:

كارگاه طراحی گليم و ساير زيراندازها، بررسی طرحها و نقوش قالی ايران، كارگاه طراحی قالی، كارگاه نگارگری، كارگاه رنگ و نقطه، شناخت انواع مختلف نقوش قالی های ايرانی.

دروس تخصصی گرايش مرمت و تكميل :

آشنایی با اصول غبارگيری و شستشوی فرش، بررسی طرح‌ها و نقوش قالي ايران، كارگاه بافت گليم، كارگاه بافت قالی، مرمت و نگهداری گليم و ساير زيراندازها، مرمت قالی، شناخت مواد ويژه مرمت قالی، كارگاه رنگرزی سنتی، كارگاه رنگرزی شيميایی

دروس تخصصی گرايش رنگرزی:

كارگاه رنگرزی سنتی، كارگاه رنگرزی شيمایی، شيمی تجزيه و آزمايشگاه، شيمي و تكنولوژی مواد رنگرزی و آزمايشگاه تكنولوژی رنگ، فيزيك الياف و آزمايشگاه.

دروس تخصصي گرايش ساير زيراندازها:

كارگاه بافت گليم،‌ كارگاه بافت سوماك، كارگاه بافت زيلو، كارگاه بافت گليمهای يك رو، كارگاه بافت گبه‌ و ساير قالیهای ايلياتی، كارگاه بافت طراحي گليم و ساير زيراندازها، كارگاه مرمت و تكميل انواع گليم و ساير زيراندازها، جغرافيای گليم و ساير زيراندازها، بررسی نقوش و نمادها در گليم و ساير زيراندازهای سنتی ايران، پژوهش در نقش و رنگ گليم و ساير زيراندازهای ايران.

 

قالیشویی ادیب با بیش از نیم قرن سابقه بهترین همراه برای شستشوی فرش و شستشوی مبل شما می باشد.

ثبت سفارش آنلاین خدمات قالی شویی و خشکشویی مبلمان با ۲۰%تخفیف ارائه می گردد.

ارائه خدمات کارخانه قالیشویی ادیب در سراسر تهران ، کرج ، شهریار و تبریز صورت می گیرد.

جهت ثبت سفارش آنلاین در هریک از شعبات قالیشویی ادیب همین حالا اقدام کنید.

… واخد تحقیق و توسعه کارخانه قالیشویی ادیب …

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *